FANDOM

Nintendo Entertainment System (w skrócie NES), wydany w Japonii jako Nintendo Family Computer (jap. Famiri Konpiyuta, często skracany do Famicom [Famikon] lub NFC), w Korei znany jako Hyundai Comboy – konsola Nintendo uważana za następcę Color TV Game oraz pierwszą domową konsolą Nintendo z wymiennymi kartridżami. Jest to 8-bitowa konsola, która wprowadziła szereg ikonicznych franczyz takich jak: the Mario , The Legend of Zelda, Mega Man oraz Final Fantasy.

Aż do 31 stycznia 2010, była to najlepiej sprzedająca się konsola Nintendo wszechczasów. NES sprzedał się w prawie 62 milionach egzemplarzy i pobity został dopiero przez konsolę Wii.

Najlepiej sprzedającą się grą na tę konsolę jest Super Mario Bros., chociaż liczba sprzedanych egzemplarzy zawiera również te dołączone w paczce z konsolą.

Najlepiej sprzedającym się samodzielnym tytułem jest Super Mario Bros. 3, którego sprzedaż sięgnęła poziomu 18 milionów kopii. Nintendo Entertainment System został sprzedany wydawcom detalicznym w większości Azji, Ameryki Północnej, Europie i Australii. Jego następcą jest Super Nintendo Entertainment System (SNES), wypuszczony 1991.

Historia i rozwójEdytuj

NES to legendarna, niezwykle zaawansowana techniczne jak na tamte czasy konsola z imponującymi grami wideo oraz najbardziej lukratywnymi franczyzami w całej branży. Zasługi tej konsoli dla całej branży gier wideo są niepodważalne. Wystarczy powiedzieć, że NES uratował amerykański przemysł gier po niesławnym upadku firmy Atari we wczesnych latach osiemdziesiątych. NES wzniósł gry wideo na zupełnie nowy poziom, jeśli chodzi o design, funkcje zapisu, rozbudowaną fabułę oraz kontrolę postaci. To właśnie NES wprowadził nowoczesny model biznesowy dla zewnętrznych developerów oraz licencjonowanie gier wideo.

Nintendo wyrobiło sobie markę, wypuszczając takie gry jak:

Mario stał się jedną z najlepiej znanych postaci gier wideo wszechczasów.