FANDOM

Pegasus
Pegasus logo
Pegasus2Pegasus
Typ:Stacjonarna
Producent:Micro Genius (aktualnie TXC Corporation) BobMark International (zleceniodawca, importer)
Generacja:Trzecia generacja
Premiera:1993 (prawdopodobna)
Kontrolery:Gamepad
Nośnik danych:Kartridż

Pegasus – 8-bitowa konsola do gier produkowana w latach 90. przez tajwańską firmę Micro Genius (obecnie TXC Corp.) na zlecenie polskiej firmy BobMark International. Konstrukcja oparta była na budowie konsoli Famicom HVC-001 powstałej w 1983 r. Konsola na tych samych podzespołach co Pegasus, była produkowana przez firmę Micro Genius dla różnych zleceniodawców przede wszystkim we wschodniej Europie (np. w Rosji poprzez firmę Steepler company urządzenie sprzedawano pod nazwą Dendy [1]).

W Polsce określeniem Pegasus zwyczajowo określa się także inne 8-bitowe famiklony.

Pegasus set

Konsola w wersji I-502 z pełnym okablowaniem i "zapperem"

Dane techniczneEdytuj

Procesor 8-bitowy oparty o mikroprocesor 6502 firmy MOS Technology, 1,79 MHz
Układ graficzny

5,37 MHz

  •  rozdzielczość 256x240,
  • paleta 64 kolorów (maksymalnie do 25 wyświetlanych jednocześnie)
Dźwięk 5-kanałowy mono – 1 kanał szumów, 1 PCM i 3 dźwiękowe

HistoriaEdytuj

Sprowadzenie konsoli opartej na podzespołach użytych przez firmę Nintendo do Polski było pomysłem Marka Jutkiewicza, który podczas pobytu na Tajwanie celem importu taniej odzieży zauważył przeróbkę konsoli Famicom. Celem uzyskania funduszy zgłosił się do znajomego z czasów studiów Dariusza Wojdzydza, który zainteresowany potencjalnym zyskiem przeznaczył 230 tys. złotych celem założenia spółki z.o.o. o nazwie BobMark International. W ramach promocji konsoli w stacjach telewizyjnych zaczęto emitować reklamy w których pojawił się slogan reklamowy "Pegasus family game", gdzie przedstawiono ją jako "rodzinną grę komputerową". Konsola osiągnęła komercyjny sukces i była niemal bezkonkurencyjnym sprzętem do gier wideo przez kilka lat (alternatywą były komputery osobiste). Od 1995 roku zainteresowanie Pegasusem stopniowo malało wraz ze wzrostem popularności 32-bitowej konsoli PlayStation.

Gry i akcesoriaEdytuj

(do napisania lub opublikowania)

Wersje konsoliEdytuj

(do napisania lub opublikowania)

Obecność Pegasusa w mediachEdytuj

Reklama konsoli Pegasus Family Game01:33

Reklama konsoli Pegasus Family Game

Seria reklam konsoli z lat 90.

Konsola była promowana w mediach poprzez reklamy w telewizji. Firma BobMark sponsorowała programy telewizyjne, m.in. była sponsorem wyjazdów dla par uczestniczących w programie "Randka w ciemno" emitowanego w latach 1992-2005 na antenie TVP 1. Firma była wówczas przedstawiana jako "wyłączny dystrybutor komputerowych gier telewizyjnych Pegasus".

Wpływ na rozwój przemysłu gier wideo w PolsceEdytuj

(do napisania lub opublikowania)

BobMark International Edytuj

(do napisania lub opublikowania)

CiekawostkiEdytuj

  • Firma BobMark International wydała na rynek własne wersje konsoli przenośnej Game Boy oraz Sega MedaDrive. Obie sygnowane były logien Pegasus i były recenzowane na łamach gazet Bajtek oraz Secret Service.
  • Pierwsza wersja Pegasusa (MT-777DX) na opakowaniu posiadała napis "Nintendo System", który został zastąpiony napisem "Pegasus System" w następnych wersjach konsoli.
  • BobMark International chcąc uchronić się przed nadchodzącą konkurencją w 1995 roku stał się oficjalnym dystrybutorem konsoli Sega Saturn w Polsce, która miała być konkurencją dla Sony PlayStation.
  • Firma BobMark International aktualnie zajmuje się produkcją napojów gazowanych Hoop.

PrzypisyEdytuj

  1. Pichugin, Igor Z. "Steepler начал продавать Dendy — Московская фирма начинает большую видеоигру." Kommersant. 18 December 1992.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki